poniedziałek, 18 maja 2015

Mięciutki środeczek pachnącej i jeszcze ciepłej ciabatty to coś w czym się zakochacie! Zrobienie ich w domu nie jest bardzo wymagające. Trzeba trochę cierpliwości, bo najpierw robimy zaczyn drożdżowy, który musi odstać 12 godzin. Później ciasto też wyrasta jeszcze kilka razy przed upieczeniem. Ale warto!

Składniki na zaczyn:
- 7 g świeżych drożdży
- 200ml letniej wody
- 175 g mąki


Wszystkie składniki miksujemy i odstawiamy w cieple miejsce na 12h. Warto zrobić to wieczorem i odstawić na noc :D mój zaczyn stał troszkę dłużej niż 12h i w zasadzie w niczym to nie przeszkodziło, więc spokojnie :D

Składniki na ciasto:
- zaczyn
- 7g świeżych drożdży
- 30ml mleka
- 200ml wody
- 30ml oliwy
- 360g mąki
- 1 łyżeczka soli

Wszystkie składniki dokładnie połączyć w misie miksera (ciasto jest dość rzadkie i nie uda Wam się wyrobić go rękami). Odkładamy ciasto do wyrośnięcia w ciepłe miejsce do potrojenia objętości (nawet do 2h). Teraz formowanie ciabat. Nie jest to łatwe, ale ja robiłam pierwszy raz i wyszło całkiem całkiem. A oto mój sposób: płaską dużą blachę z piekarnika wykładam papierem do pieczeni i odkładam na blat, na dużą głęboką blachę z piekarnika wyłożyłam papier i wysypałam trochę mąki, wyłożyłam całe ciasto i podzieliłam je na 4 części (nożem), zanurzonymi w mące rękami brałam każdą porcję ciasta i nie ugniatając a rozciągając uformowałam prostokątne bochenki, które ułożyłam na płaskiej blaszce (zachowajcie odległość). Tak uformowane bochenki przykrywamy i odstawiamy jeszcze na jakieś 20-30minut. W tym czasie rozgrzewamy piekarnik do 220st. (u mnie program do pieczenia chleba czyli po prostu grzałka z góry i z dołu). Pieczemy ciabaty około 20-25 minut (upieczone wydają głuchy odgłos przy stukaniu od spodu). Wspaniale smakują jeszcze ciepłe, ale na następy dzień również są pyszne!


0 komentarze:

Prześlij komentarz